четверг, 22 января 2015 г.

Ернест Сетон-Томпсон. «Лобо – володар Курумпо»


Урок підготувала
вчитель світової літератури
спеціаліст вищої категорії
Мінічева Тетяна Іванівна
-2013-
Тема:Ернест Сетон-Томпсон. Оповідання «Лобо – володар Курумпо».
Утвердження любові до всього живого
Мета уроку:навчальна - продовжити  знайомство учнів  зі змістом оповідання; спрямувати учнів на розуміння головної думки твору – необхідності обережного ставлення до всього живого;
розвиваюча - розвивати навички виразного читання прозового тексту, виділення, переказу головних епізодів;розвивати вміння створювати міні-проекти;
виховна -  виховувати гуманістичний світогляд, формувати відповідальне ставлення до того, кого любиш,виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок аналізу художнього твору.
Обладнання: портрет Е. Сетона-Томпсона, ілюстрації до оповідання «Лобо – володар Куррумпо»,  малюнки та фото вовків, написи на дошці, дитячі малюнки до оповідання.

Хід уроку
Кожна тварина є дорогоцінний скарб природи,
котрий ми не маємо права знищувати без потреби
Е. Сетон-Томпсон

І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель
Сьогодні на уроці ми продовжимо  з»ясовувати , як розкривається  в оповіданні «Лобо» любов автора до світу природи, будемо висловлювати свої власні думки з приводу прочитаного, будемо вчитися у Сетона-Томпсона спостережливості, цікавості, дбайливого ставлення до оточуючого світу.
Ознайомимося з вашими дослідницькими роботами.

ІІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель
Діти, уявіть, що ми з вами отримали ось такого листа: «Люди і звірі, ми – діти однієї матері-природи». А замість підпису у ньому намальований слід вовка. Невже цього листа написав вовк? Ви впевнені?  Хто ж його автор? Чорний вовк? Це Ернест Сетон-Томпсон. Продовжіть моє речення: Сетон-Томпсон - …
Учні
 Він – письменник, бо написав багато книжок про життя звірів, птахів, індіанців. Він – натураліст, бо все своє життя вивчав природу. Він – художник-анімаліст, бо малював ілюстрації до своїх оповідань про тварин.
Це поєднання талантів дозволило йому так розповідати нам, читачам, про життя тварин і птахів, що змусило багатьох інакше, більш дбайливо і уважно ставитися до навколишньої природи. Він є справжнім учителем любові до всього живого.
Вчитель
Зараз до вашої уваги гра «Пароль»: кожен повинен назвати термін або словосполучення, пов»язане  з творчістю Сетона-Томпсона. (наприклад: Лобо, натураліст, Торонто, прерія, вовча зграя, любов до природи, Бланка та ін..) У вас вийшло! З ваших слів-паролей можна дізнатися про кого йде мова. Особливо багато нам говорить пароль «вовк». Чому?
Діти
Ми вивчаємо оповідання Сетона-Томпсона  «Лобо – володар Курумпо» , в якому зображено реальне життя вовчої зграї.
Вчитель
 Чи доводилось вам раніше читати про такі реальні ситуації із життя вовка?
Діти
Читали казки, байки… Там вовк постає злим, хитрим, інколи беззахисним, слабодухим. В казках звірі говорять, одягаються, мають не властиві їм риси характеру…
Образ вовка дуже глибоко увійшов в народну творчість: він є героєм казок, байок, легенд, прислів»їв та приказок.
Робота з картками: прокоментувати народні вислови вислови:
Вити вовком - …
Вовк в овечій шкурі - …
Дивитися вовком - …
Впіймати вовка за вухо - …
 І вовки ситі, і вівці цілі - …
Морський вовк - …
Старий вовк - …
Хоч вовків ганяй - …
Вовка ноги годують - …
Не бачили смаленого вовка - …
Скільки вовка не годуй, а він все в ліс дивиться…

Робота – не вовк, в ліс не втече…


Вчитель
Ми звикли до тих , з дитинства нам знайомих казкових персонажів. А яке враження справило на вас оповідання Сетона-Томпсона «Лобо»? Які емоції і почуття воно викликало?
Учні – відповідають.
Робота в дослідницьких учнівських групах
Вчитель
Діти, ви проводили дослідницькі роботи в результаті яких створили свої міні-проекти. Ви об»єдналися  в групи. Що ви скажете про себе?
Учні
Перша творча група «Літератори»:  ми більш глибоко за допомогою цитат долідили характер Лобо.
Друга творча група «Зоологи»:ми вирішили дізнатися більше цікавих фактів про вовків.

Групи і представляють свої міні-проекти, проводячи паралель між проектами.
Учитель
Висновок:
-          Чи вдалося Сетону-Томпсону зобразити життя і звички вовків?
-          Чи вірите ви в правдивість історії про «Лобо»?
«Гронування»: зараз за допомогою методу «Гронування» ми визначимо: який же він – Лобо?

Вибрати слова-характеристики, які відповідають ВолодаруЛобо. Вибір аргументувати.
Вчитель
Ми бачимо, що Сетон-Томпсон і ви , діти, підбираєте такі слова, які підсилюють драму сірого хижака, допомагають нам відчути його біль, тугу, відчай, що не заважає однак Лобо закінчити життя «так само, як прожив…з гідністю, безбоязно, мужньо».
Фізкульхвилинка
Ми берізки і кленці.
В нас маленькістовбурці.   (Встати)
Ми в стрункістаєм рядки.
Виправляємгілочки.          (Руки поставили перед собою)
Ледьзіп’ялись з корінців,
Дістаємопромінців.           (Руки піднятивгору)
Ми стискаємїхвогонь
В зеленісвоїхдолонь.      (Стискають кулачки)
Хилятьсвіжівітерці
Вліво-вправо стовбурці.   (Нахилитулуба)
Ще йверхівкикожен ряд
Нахиля вперед-назад.        (Вправи для шиї)



Постери: як вони перекликаються з темою нашого уроку?

Вчитель
А зараз я хочу привернути вашу увагу ось до оцієї композиції на дошці:
Хто тут зображені?
Якими ви бачите вовків?
Які почуття вони у вас викликають?
Про який ще цікавий факт із життя сіроманців ми можемо говорити?
Давайте прокоментуємо ці вислови:
«Моє серце щемить від туги…» (Джордж Белані, канадський письменник-анімаліст).
«Я люблю всім серцем своїх звірів-вихованців, і мені хочеться прищепити цю любов якомога більшій кількості людей…» (Антоніна Жабинська, польська письменниця).
«Каждый стих мой душу зверя лечит…» (С. Есенин, русский поэт).
Літературно-музичний коментар: «Літературознавці» підготували для нас підбірку віршів та пісень про тварин.  Послухаймо їх, чи перегукуються представлені нам твори з темою нашого уроку?
Учні
С. Єсенін «Пісня про собаку»
Анастасія Савська
Пісня-притча  «Про собаку» Світлани Копилової
А чи перегукуються ось ці поезії, пісня з міні-проектом який ви готували раніше про ваших домашніх улюбленців?
Коментарі і розповіді учнів.
Виставка малюнків «Ось таким ми побачили вовка…»
Підсумок уроку
Поділитися враженнями від роботи на сьогоднішньому уроці, використавши ось такий алгоритм:
«Я…» :
§  Вирішив, що…
§  Звернув увагу на…
§  Дізнався…
§  Замислився…
§  Був вражений…
Загальний висновок:сьогодні на прикладі оповідання Сетона-Томпсона «Лобо» ми впевнилися, що героями його оповідання є справжні хижі звірі, які заслуговують на наше враження і увагу.В наш час, коли захист «братів наших менших» все більше усвідомлюється як обов»язок кожної людини, значення творчості Сетона-Томпсона зростає в багато разів. Тварини  в його книгах, на відміну від казок, безсловесні, та своїми діями, почуттями, характерами вони навчають нас доброті, відповідальності, вірності. Людина не є володарем природи, і вона не може розпоряджатися життям «менших братів». Його книги допомагали і допомагають формуванню того, що сьогодні називають «екологічним  мисленням», яке конче необхідно усім людям для вирішення однієї з найважливіших проблем сучасності – охорони довкілля.  
Домашнє завдання:об»єднайтеся в пари за бажанням і підготуйте рекламу «Цей твір варто прочитати!»

Комментариев нет:

Отправить комментарий